Dobrý lékárník - Léky, Vitamíny, Kosmetika, Zdravotnické a hygienické potřeby
Ekolekarna.cz
V KOŠÍKU MÁTE
0
0 ks zboží za 0 Kč
Do košíku bylo vloženo: , ks
Články, novinky

21.12.2022

Trávení



Blíží se Vánoce a s nimi i čas obžerství. Ano, domácí pohoda se spoustou jídla a pití. Vánoční čas je náročným obdobím pro naše trávení. Podívejme se tedy na trávicí systém, ať víme, co ho čeká. Vše co pozřeme ústy do gastrointestinálního traktu, označujeme jako potravu. Potrava slouží k výživě organismu. Obsahuje živiny, tekutiny, minerály a vitamíny. Živiny jsou cukry, tuky a bílkoviny. Slouží v těle jako stavební materiál. Naše tělo je potřebuje, aby bylo zdravé a mohlo fungovat. 


Trávení či zažívání (digesce) je metabolický proces, který získává živiny z potravy. Je řízen hormony a nervy. Při trávení dochází k rozkladu potravy na menší části, které mohou být absorbovány v těle. Jedná se také o biochemické procesy, při nichž se sacharidy mění na jednoduché cukry, tuky se štěpí na glycerol a mastné kyseliny, bílkoviny na aminokyseliny. Ke vstřebávání živin (tzn. ukončení trávicího procesu) dochází v tenkém a částečně tlustém střevě.


Důležitou součástí trávení jsou specifické enzymy. Enzymy urychlují rozklad složitých řetězců. Usnadňují reakci s molekulami vody. Bílkoviny, tuky i sacharidy mají své specializované hydrolytické enzymy: sacharidy - amyláza, tuky - lipáza, bílkoviny - proteáza.

Trávení začíná v dutině ústní, kde působí sliny, které obsahují ptyalin. V žaludku se nachází pepsin, který je schopen strávit obvykle asi 10 až 20 % bílkovinné potravy. Ve střevě je spousta druhů enzymů, které štěpí cukry, tuky a bílkoviny. Zde je velmi aktivní enzym slinivky břišní pankreatická amyláza. 


Doba trávení se liší. Záleží na více faktorech: věk, pohlaví, typ metabolismu, druh potravy, denní doba, jak moc je potrava rozmělněná apod. Nejdéle trávíme maso cca 4 až 5 hodin. Např. ovoce a zeleninu trávíme v žaludku cca 40 minut, rybu hodinu, mléčné výrobky 2 hodiny.

Trávení cukrů 

Trávení cukrů začíná v dutině ústní. Enzymy ve slinách amylázy štěpí cukry. Poté dochází k trávení cukrů v tenkém střevě. Zde se cukr vstřebává do krve. Trávení cukrů probíhá lépe během dne a jsou dobré např. k obědu (těstoviny, rýže, brambory…). Potraviny bohaté na sacharidy jsou např. med, ovoce, zelenina. 

Trávení bílkovin

Bílkoviny tráví tělo nejdéle, jsou těžko stravitelné. Bílkoviny je vhodné zařadit do jídelníčku ráno na snídani. Zasytí nás a dodají energii. Řadíme zde např. maso, vejce, mléko, obiloviny, luštěniny, ovoce a zeleninu.

Trávení tuků

Trávení tuků začíná až v tenkém střevě. Tuky nejsou rozpustné ve vodě, tak jejich trávení není jednoduché. Štěpení tuků mají na starosti žlučové soli. Tuky je vhodné konzumovat ve stejnou denní dobu jako bílkoviny - ideálně na oběd. Potraviny bohaté na tuk jsou např. avokádo, hovězí maso, ořechy, olivový olej, slunečnicový semínka.


Trávicí a zažívací potíže mohou občas potrápit každého. Příčinou může být špatné jídlo, infekce, lehká otrava jídlem, stres nebo léky, které žaludek dobře nesnáší. Na špatné trávení či pocit plnosti vyzkoušejte bylinné kapky na trávení. Navracejí žaludek do normálu.



Iberogast por.gtt.sol.50 ml



Potíže se zažíváním mají hodně podob. Mohou se projevovat nadýmáním, plynatostí, průjmem, zácpou či pálením žáhy. Špatné trávení je většinou krátkodobý jev, který se projevuje podrážděním žaludku. Sáhněte po přírodních zdrojích. Vhodné jsou bylinné čaje (např. heřmánkový, meduňkový, fenyklový). 


LEROS Heřmánek 20x1 g



Pokud problémy ustoupí, vynechte nadýmavé potraviny (např. luštěniny, kapustu apod.). Doplňky stravy na podporu trávení vrátí vaše tělo zpátky do běžného režimu.


 


NatureVia Laktobacily 5 Imunita 33 cps



Nejčastější příčinou problémů s trávením jsou špatné stravovací návyky: velká porce jídla, tučná nebo kořeněná jídla či rychlá konzumace jídla (hltání). Jezte střídmě, pravidelně, po menších soustech, důkladně žvýkejte a dopřejte si jídlo v klidu. Důležitý je také dostatečný příjem tekutin (sycené nápoje nejsou vhodné - limonády, perlivé vody, pivo). Nesmíme zapomenout na pohyb a dostatečný spánek.


Věděli jste, že trávicí trakt, kterým prochází potrava, je dlouhý skoro 8 metrů?