Dobrý lékárník - Léky, Vitamíny, Kosmetika, Zdravotnické a hygienické potřeby
Ekolekarna.cz
V KOŠÍKU MÁTE
0
0 ks zboží za 0 Kč
Do košíku bylo vloženo: , ks
Články, novinky

12.09.2022

Přínos omega 3 mastných kyselin pro naše zdraví



Naše strava by měla být pestrá a vyvážená. To je základ zdravého jídelníčku. Měla by obsahovat nejen dostatečné množství ovoce a zeleniny, ale také vyvážený poměr sacharidů, tuků a bílkovin. Nezbytnou součástí naší stravy by měly být omega 3 mastné kyseliny.


Co jsou omega 3 mastné kyseliny?


Omega 3 mastné kyseliny se označují jako polynenasycené mastné kyseliny, které jsou nezbytné pro naše zdraví. Jsou to složky tuku, které si naše tělo neumí samo vyrobit a musí ho přijímat v potravě. Říkáme jim také esenciální mastné kyseliny. Mastné kyseliny jsou zdrojem energie. Řadíme zde  DHA (kyselina dokosahexaenová) a EPA (kyselina eikosapentaenová). Rybí tuk je kromě DHA a EPA také významným zdrojem vitamínu A a vitamínu D. Běžná denní dávka by měla být alespoň 250 mg DHA a EPA.


Pro představu viz níže konkrétní druhy ryb rozdělených do kategorií podle toho, kolik mg omega 3 obsahují na 85 g porci tepelně upraveného masa: 


  • 0 - 200 mg - krevety, krab, sumec, humr, tilápie a surimi

  • 200 - 500 mg - tuňák, halibut, oliheň, treska, sebastes 

  • 500 - 1000 mg - mečoun, pstruh, ústřice, sardinka, losos (některé druhy)

  • 1000 - 1500 mg - losos (některé druhy), makrela, některé druhy tuňáka

  • 1500 a více mg - sleď, makrela (z atlantiku) a losos (atlantik) 

Hlavním zdrojem omega 3 je rybí olej (tučnější mořské ryby jako je losos, makrela, sardinky). Pokud nejste schopni ryby pravidelně zařazovat do svého jídelníčku, můžete sáhnout po rostlinných zdrojích.  Najdeme je např. v lněném semínku, lněném oleji, řepkovém oleji, vlašských ořeších, konopném semínku a konopném oleji, chia semínku a v mořských řasách. 

Kvalitním zdrojem Omega 3 mastných kyselin je krillový olej. Jedná se o olej, který se získává z drobných mořských živočichů a obsahuje jeden z nejsilnějších antioxidantů astaxantin.

DHA a EPA mají dle Nařízení komise (EU) č.432/2012 schválená tato zdravotní tvrzení :

  • DHA přispívá k udržení normálního stavu zraku

  • DHA přispívá k normální činnosti mozku

  • DHA a EPA přispívají k normální činnosti srdce


Mořské ryby jsou velmi zdravé. Jsou bohatým zdrojem nejen tuku, ale také bílkovin a jódu. V důsledku kontaminace mořské vody vlivem činností člověka, představují ryby potenciální toxikologické riziko. Proto těhotným ženám zdravotnické organizace doporučují konzumovat ryby jen s nízkým obsahem rtuti (např. losos, sardinky, sleď). 

Ze sladkovodních ryb je vhodný jako zdroj omega 3 mastných kyselin úhoř, sumec a pstruh. Těhotné a kojící ženy by měly přijmout alespoň 450 mg DHA a EPA denně.


Pro děti do dvou let je vhodné semínka vždy rozmixovat na jemnou pastu, kterou lze přimíchat například do kaše. Nebo kapsle rozmáčknout a jejich olejovitý obsah vmíchat do jídla. 


Mollers Omega 3 Želé rybičky 45 ks malinová příchuť


EPA a DHA jsou nezbytné nejen v období celého těhotenství, ale i v období kojení. Jsou velmi důležité pro správný vývoj mozku a očí. EPA a DHA prochází nejen přes placentu do rostoucího plodu, ale po narození se dostávají do těla novorozence spolu s mateřským mlékem. Jsou podstatné i pro další vývoj novorozence.


Mollers Omega 3 Natur olej 250 ml


Pokud jste vegani nebo vegetariáni, je možné zakoupit doplňky stravy s obsahem omega 3 mastných kyselin z mořských řas. Výživové doplňky stravy, které jsou vyrobené z mořských řas, mohou užívat také těhotné a kojící ženy i malé děti, které z nejrůznějších důvodů odmítají  konzumovat rybí tuk.

NATURVITA OMEGA 3 VEGAN 90 kapslí

Nedostatek omega 3 mastných kyselin může způsobovat různé formy dermatitidy (např. hrubá nebo šupinatá pokožka), poruchy spánku či oslabení imunitního systému.