Dobrý lékárník - Léky, Vitamíny, Kosmetika, Zdravotnické a hygienické potřeby
Ekolekarna.cz
V KOŠÍKU MÁTE
0
0 ks zboží za 0 Kč
Do košíku bylo vloženo: , ks
Články, novinky

24.08.2022

Pitný režim



Voda je pro naše tělo nezbytná tekutina. Člověk vydrží bez jídla nejeden týden, ale bez vody pouze 2 až 3 dny. Množství vody v těle se během našeho života mění. Nejvíc vody obsahuje tělo novorozence cca 75 % tělesné hmotnosti, u dospělého muže je to cca 53 % a u ženy cca 46 %.


Proč je příjem tekutin tak důležitý?


Hlavně v létě slýcháváme, že musíme dodržovat pitný režim, ale pitný režim bychom měli dodržovat po celý rok. A proč? Aby nebylo naše tělo dehydratované. Co je vlastně dehydratace? Dehydratace je stav, kdy tělo vydává více tekutin, než přijímá. Prvním náznakem, že se něco děje, je žízeň a snížená potřeba močení. Měli bychom přijímat tekutiny tak, aby vůbec nedošlo k pocitu žízně. Nejčastěji dochází k dehydrataci při průjmech, zvracení či velké fyzické zátěži doprovázené silným pocením. Pokud ztráta vody dosáhne 2 až 4 litrů, může se přidat bolest hlavy, únava, snížený tlak, tmavě žlutá moč nebo suchá pokožka. Ztráta vody může přivodit také zácpu, protože voda je důležitá pro hladké fungování metabolismu v těle. Nedostatek tekutin je škodlivý pro každého člověka bez ohledu na věk či pohlaví. Dlouhodobý nedostatek tekutin může vést k poruchám ledvin, vzniku ledvinových nebo močových kamenů.


Naopak nadměrné pití tekutin může být škodlivé. Ledviny jsou schopny zpracovat max. 1 litr vody za hodinu. Proto je vhodné doplňovat tekutiny průběžně během celého dne - ne  najednou vypít hodně vody. Nadměrná hydratace těla způsobuje pocit únavy, bolesti hlavy či svalové křeče. 


Faktory, které ovlivňují denní množství přijatých tekutin:

  • věk,

  • tělesná hmotnost,

  • složení těla,

  • pohlaví,

  • pohybová a sportovní aktivita,

  • teplota a vlhkost prostředí.


Kolik vody vypít za den?


Důležité je udržovat rovnováhu mezi příjmem a výdejem tekutin. Člověk denně vyloučí 2,5 l vody močí, stolicí, ale také dýcháním a kůží. Zdravý pitný režim se odvíjí na základě vaší hmotnosti a je to cca 35 - 40 ml vody denně na 1 kg váhy. Obecně se doporučuje kolem 2,7 l vody pro ženy a 3,7 l vody pro muže. Vše záleží na vaši fyzické aktivitě či počasí. Pokud např. sportujete a potíte se, měl by být příjem tekutin a mnoho vyšší. Při sportovní aktivitě je ideální si několikrát loknout vody každých 10 nebo 15 minut, než po půl hodině intenzivního cvičení vypít najednou půl litru vody.


Pozor na dlouhodobý pocit žízně, který přetrvává i když tekutiny pravidelně doplňujete. Může se jednat o příznak vážnějšího onemocnění např. diabetu (cukrovky). V případě jakýchkoli pochybností navštivte svého ošetřující lékaře. 


Pití kávy se také započítává do pitného režimu. Kofein nezvyšuje denní výdej tekutin natolik, aby způsobil dehydrataci. Riziko může nastat v případě, že vypijete denně 10 běžných šálku instantní kávy.


Pitný režim u dětí


Děti mají vyšší fyzickou aktivitu než dospělí a tudíž je příjem a výdej tekutin 4krát až 5krát vyšší. U dětí je potřeba na pitný režim během celého dne dohlížet. Nejvhodnější jsou neslazené nápoje, dětské čaje a voda.


Megafyt Dětský čaj lesní jahoda 20x2 g


Tipy pro dodržování pitného režimu:

 

  • začněte den sklenicí vody pro nastartování organismu,

  • pijte vodu před každým jídlem, můžete tím zamezit přejídání,

  • oslaďte si vodu ovocem např. citronem a přijmete do těla další vitamíny a minerály,

  • noste láhev vody stále s sebou, zvlášť v horkých dnech je nedocenitelná,

  • pořiďte si aplikaci do mobilu, která hlídá váš pitný režim,

  • dopřejte si jídla bohatá na vodu: okurky, meloun, listový salát, celer,

  • pijte zeleninové šťávy,

  • zařaďte do svého jídelníčku polévky.