Dobrý lékárník - Léky, Vitamíny, Kosmetika, Zdravotnické a hygienické potřeby
Ekolekarna.cz
V KOŠÍKU MÁTE
0
0 ks zboží za 0 Kč
Do košíku bylo vloženo: , ks
Články, novinky

21.03.2022

Jak posílit dětskou imunitu



Imunitní systém se začíná vyvíjet okamžitě po narození a v období dětství se stále učí a sílí. Nejhorší období nastává po nástupu dětí do větších kolektivů, školek a škol, kdy přichází do kontaktu s neznámý mikroorganismy a bývají daleko častěji nemocné. Co citlivou dětskou imunitu ohrožuje nejvíce a jak ji jednoduše posílit?


Lidská imunita se dlouho vyvíjí a právě v dětství různé viry a bakterie poznává poprvé. Proto jsou po nástupu do školek a škol děti tak často nemocné. Nemoci si předávají snadno, a než dojde k odhalení příznaků, dítě ji nevědomky pošle dál. U malých dětí je zvlášť důležité dbát na správný rozvoj imunitního systému.

Základem zdraví je jídelníček

Hlavním faktorem, který ovlivňuje imunitní systém v dětství i dospělosti, je strava. Potraviny představují zásadní zdroj všech životně důležitých makroživin, vitamínů, minerálů a stopových prvků.  Pro správný růst a vývoj jsou důležité vitamíny B, C a D, zinek, železo a selen.

Ve zdravém jídelníčku dítěte by neměly chybět všechny důležité složky potravin. Důležité je zejména dostatek ovoce a zeleniny, celozrnných obilovin, luštěnin a masa. Pozor na mléčné výrobky. Některé děti je hůře tráví. Vhodné je kontrolovat přísun sladkostí a zejména slazených limonád a džusů, které mají dětí hodně rády. 

Důležitá je pravidelnost v jídle. Děti by měly každý den snídat a mít po ruce vždy vhodnou a chutnou svačinu. Navíc, a to je důležité, si zdravé návyky děti zachovají až do dospělosti.



Tři obecné zásady zdravého stravování platné pro všechny:

  1. Pestrost a vyváženost

  2. Přiměřenost

  3. Pravidelnost


Zdravý pohyb a dostatečný spánek

Pohyb je pro zdravou imunitu nezbytný a děti by měly venku trávit čas každý den bez ohledu na počasí. Špatné počasí zvyšuje odolnost imunitního systému. Důležitější je dítě přiměřeně obléknout, tedy ani moc, ani málo. Pohyb jako takový zvyšuje fyzickou i psychickou odolnost dítěte a učí jej správným pohybovým návykům.

Důležitou roli hraje také spánek. Ve spánku dochází k regeneračním procesům, které souvisí i s imunitním systémem. Děti potřebují více spánku. Například batolata spí 13 hodin denně a předškoláci zhruba 10 hodin denně. Chodit spát a vstávat by měly ideálně ve stejnou denní dobu. 

Správné hygienické návyky

Čistota je půl zdraví, zní lidové moudro. U dětí platí dvojnásob. K základním návykům patří umývání rukou nejen po použití toalety, ale i po příchodu zvenku nebo před každým jídlem. Zejména v období nachlazení a chřipek hraje hygiena zásadní roli. Mezi základní návyky patří používání toaletního papíru, každodenní čištění zubů, smrkání a zakrývání úst při kašli či kýchání.


Je-li dítě nemocné častěji než ostatní a to i přes dodržování výše uvedených zásad, je na místě návštěva dětského lékaře (pediatra), který provede vyšetření imunity.