Dobrý lékárník - Léky, Vitamíny, Kosmetika, Zdravotnické a hygienické potřeby
Ekolekarna.cz
V KOŠÍKU MÁTE
0
0 ks zboží za 0 Kč
Do košíku bylo vloženo: , ks
Články, novinky

24.02.2022

Děti a zdravá strava: Co jim prospívá a co naopak škodí?



Změnit špatné stravovací návyky v dospělosti je vždy těžší, než se zásadám zdravého stravování naučit v dětství. Přemýšlejte, jak svým dětem poskládat jídelníček, aby jim nechybělo nic důležitého a zároveň jim chutnalo.



Zdravá strava nemusí být nudná a stereotypní. Děti baví pestrý jídelníček. Naučte se dětem připravovat zdravé snídaně i svačiny do školy a dbejte, aby také obědy a večeře obsahovaly všechny důležité živiny. Připravili jsme pro vás několik tipů, jak toho docílit.

Jděte příkladem

Nekupujte polotovary. Připravujte jídla a vařte co nejvíce doma. Mějte doma vždy dostatek zeleniny a ovoce a případně i dalších zdravých svačinek. Trpělivě dětem vysvětlete, proč je jídlo důležité a proč má smysl přemýšlet nad tím, co jí.

Udělejte z jídla zábavu

Berte děti na nákupy. Vysvětlete, které potraviny jsou zdravé, které jim naopak škodí a proč. Děti jsou zvědavé a vnímavé. Zapojte je do přípravy jídla. Vizuálně hezké jídlo a to, které si samy připraví, jim bude vždy chutnat nejvíce. 

Jedno jídlo denně jezte spolu

Nejlepší je večeře, kdy rodiče už nikam nespěchají a děti mají po celém dní spoustu nových zážitků. Popovídejte si a u společného jídla nikdy neřešte problémy. Neshody při jídle mohou vést k potížím s přijímáním potravy a averzí vůči jídlu. Společné jídlo by mělo být příjemným zážitkem. 

Jezte všichni zdravě a pestře

Pestrý jídelníček je nejlepší zdroj nezbytných živin. Děti by měly jíst ovoce, zeleninu, mléčné výrobky, obiloviny i kvalitní bílkoviny. Sledujte, co jim chutná a které potraviny odmítají, nebo na ně špatně reagují. Dávejte pozor na reakce na možné potravinové alergeny, například na laktózu a lepek. Učte děti správnému pitnému režimu.

Nenuťte děti jíst něco, co jim nechutná. 

Hledejte alternativy, umožněte dětem volbu, ale také jim stanovte hranice. Zelenina se jí bez diskuse. Děti by ale měly mít možnost zvolit, zda raději papriku nebo okurku, zda zeleninu nakrájet či nastrouhat. Těm dětem, které zeleninu v syrové podobě obzvlášť nemusí, zkuste nabídnout zeleninové polévky. 


Bez lepku Rajská polévka 76g

Pravidelně, ani moc, ani málo

Důležitá je pravidelnost v jídle. Děti by měly jíst pětkrát denně. Podporujte schopnost dítěte reagovat na pocity hladu a sytosti. Velikosti porcí by měly odpovídat jejich věku, hmotnosti, růstu i pohybové aktivitě. Dávejte dětem spíše menší porce. Když budou mít hlad, přidají si. Netrvejte na tom, aby snědly vše, co dostaly na talíř.

Co by (nejen) děti neměly

Omezte cukr. Slazené nápoje nahraďte džusy a ovocnými šťávami. Sladkosti nezakazujte, ale dětem je dávejte spíše výjimečně. Sůl používejte střídmě a potraviny s vyšším obsahem soli dětem příliš nedávejte. Také se vyhýbejte polotovarům, smaženým jídlům a fastfoodové stravě, na kterou si děti rychle vytvoří závislost.


KUBÍK 100% ovoc.kapsička jabl-ban-mrk-jah 100g


Děti, které se již v raném věku naučí jíst zdravě a pravidelně se hýbat, nemívají v dospělosti problémy s nadváhou, ani jinými civilizačními nemocemi. Žít zdravě je pro ně zcela přirozené jednoduše proto, že jim rodiče vštípili správné návyky.