Dobrý lékárník - Léky, Vitamíny, Kosmetika, Zdravotnické a hygienické potřeby
Ekolekarna.cz
V KOŠÍKU MÁTE
0
0 ks zboží za 0 Kč
Do košíku bylo vloženo: , ks
Články, novinky

12.01.2022

Poslední cigareta v roce 2022 aneb jak přestat s kouřením jednou provždy



Kouření je psychický i fyzický návyk poškozující zdraví, které navíc stojí hodně peněz. Není divu, že si každý rok spousta kuřáků dává předsevzetí, že s tím skončí. Jenomže to není vůbec snadné a ono típnutí poslední cigarety podaří jen málokomu. Jak zvýšit šance, abyste v příštím roce už s chutí na cigaretu nezápasili?


Prvním krokem k úspěchu je odhodlání a silné vnitřní přesvědčení, že chcete přestat. Pokud ve vás rozhodnutí seknout s kouřením ještě nedozrálo a jde spíše o postoj “bylo by to fajn”, s největší pravděpodobností to nevyjde. 


Druhým krokem je dobrá příprava. Jak se říká, štěstí přeje připraveným. Prostudujte si nejen samotnou závislost na tabáku a pátrejte po způsobech, které vaše odhodlání podpoří. Šanci, že to letos zvládnete, zvýší dobrý plán, odborná pomoc i vhodné nikotinové náhrady. Jak na to?

Oznamte rozhodnutí svému okolí a připravte se

Řekněte to své rodině, přátelům i kolegům v práci. Současně je požádejte o podporu. Jsou-li mezi vašimi blízkými kuřáci, poproste je, aby vám ani z legrace nenabízeli ani “práska”.


Chuť na cigaretu dokáže být velmi neodbytná, vyhodit popelníky, zapalovače, sirky a vše co s tímto zlozvykem souvisí, nestačí. Je dobré mít vymyšleno, jak nebo čím nahradíte běžnou ranní cigaretu, cigaretu před obědem, cigaretu k první, druhé a každé další kávě, cigaretu o pracovní pauze a podobně. 


Pomáhá se zbavit všudypřítomného cigaretového zápachu zvlášť, pokud jste kouřili i doma. Kromě oblečení vyperte veškeré textilií a proveďte generální úklid. Nebudete-li kolem sebe cítit známý pach, přestane být chuť na cigaretu tak urputná.

Změňte každodenní rituály spojené s kouřením

Zaměstnat je třeba mysl i ruce. Nejlepší je vybudovat si nové zdravější návyky. Místo ranní cigarety zapracujte na přípravě zdravě snídaně nebo se těch 10 minut příjemně protáhněte. Po obědě si dejte žvýkačku či pastilku, klidně nikotinovou. 


Kávu s cigaretou nahraďte zajímavým zeleným či bylinným čaje. Chutě na cigaretu snižuje například meduňka, třezalka nebo lípa, které mají antistresové účinky. Někomu pomáhá při myšlence na cigaretu pohyb (např. deset dřepů), jiný potřebuje zaměstnat ruce (např. šálek čaje, sklenice vody, zdravá svačinka, držení antistresového předmětu). 


Pozor si dávejte na sladké a vyvarujte se nahradit cigarety čokoládovými tyčinkami či jinými pochutinami. Závislost na kouření se snadno může proměnit v jinou závislost, třeba na jídle. Lepší je mít po ruce kousky zeleniny, ovoce, oříšky a semínka.

Využijte odbornou pomoc a pomůcky

Pouze nízké procento kuřáků típne pověstnou poslední cigaretu a od té doby si už nezapálí. Chce to více než silné rozhodnutí. Většinou je k tomu nutný další podnět, například ohrožení zdraví.


Nejste-li si jistí, zda to zvládnete sami, požádejte o pomoc. Nabízí se nikotinové náhrady, jež zejména v těžkých začátcích zmírňují abstinenční příznaky. Jedná se o nikotinové náplasti, žvýkačky, pastilky či spreje (např. Nicorette). Dle potřeby je kombinujte. 


Z přírodních přípravků je při odvykání kouření velmi nápomocný puškvorec, kterou můžete ve chvílích nutkání žvýkat, dokud nelze polknout. Pomáhá také čaj z kozlíku lékařského či lékořicové pastilky. K metodám, které se při odvykání kouření využívají patří biorezonance a hypnóza.


Vyhledat můžete rovněž pomoc praktického lékaře nebo v případě potřeby volat na národní linku pro odvykání kouření 800 350 000, která je k dispozici v pracovní dny od 10 do 18 hodin. Důležité a zajímavé informace naleznete na stránkách chciodvykat.cz, které se týkají závislostí obecně.